Tuesday 22 April 2014

Kenali Ikan Laga :Plakat vs HM Plakat

Salam sejahtera,

Hari ni cerita pasal ikan laga Plakat, tapi bukan nak bagi satu lawan satu cuma nak bandingkan dan kenali ikan laga secara lebih mendalam. Kalau di sebut ikan laga plakat semua orang orang akan tahu yang ikan laga ini mempunyai ekor yang kecil dan comel walaupun dalam keadaan mengembangkan badannya. Ikan laga plakat ini seakan sama dengan ikan laga kampong atau pun ikan laga ori yang boleh didapati di sawah sawah padi. Cuma hari ini ikan plakat yang dibiakkan mempunyai pelbagai warna dan corak yang menarik.
    Selain dari itu terdapat sejenis lagi ikan laga plakat yang dinamakan ikan laga HM plakat (HM = halfmoon) yang menjadi kegilaan ramai hari ini. Dari segi saiz seakan sama semuanya kecuali pada bahagian  ekor berbentuk separuh bulatan ataupun berbentuk "D". Sementara ikan plakat biasa ekornya seolah olah berbentuk bulatan ataupun sedikit bujur. Dari segi harga HM plakat ini jauh lebih mahal dari plakat biasa.

Untuk lebih memahami sila rujuk pada gambar gambar di bawah.


HM Plakat jantan

HM Plakat jantan

Plakat Jantan biasa

Plakat Jantan biasa


Friday 18 April 2014

Gambar Ikan Laga (Koleksi ILA)

Salam semua,

Kali ni tak apa yang nak di coretkan, cuma sekadar merehatkan kepala, jom tengok ikan laga koleksi ILA. Cuma sempat tangkap yang dua ekor ni dulu..






Monday 14 April 2014

Jenis Jenis Ikan Laga

Salam semua dan bertemu lagi,

Mula mula nak minta maaf sebab lama jugak tak update blog ni, kami masih aktif dalam bidang ikan laga dan mempunyai perancangan yang lebih besar selepas ini. Nanti kami khabarkan bila mendapat kebenaran dari pihak tertentu.
Berbalik kepada topik di atas, pelbagai ikan laga telah mendominasi pasaran hari ini, tetapi beberapa jenis atau spesis tertentu yang menjadi permintaan dan perhatian ramai peminat ikan laga. Di antara jenis yang popular ialah Halfmoon, plakat, twotail, long tail dan big ear. Kebanyakkan penternak atau pembiak ikan laga akan mengahwinkan sesama jenis sahaja contohnya Halfmoon jantan dan halfmoon betina sahaja mengikut permintaan ramai tetapi ada sekumpulan penyelidik akan cuba melakukan cross mating untuk mendapatkan jenis terbaru dan dari sini muncullah spesis baru seperti armadillo dan sebagainya.

Photo photo ini adalah dari koleksi ILA dan tak berapa jelas sangat tetapi boleh lah untuk menjadi rujukan peminat peminat baru ikan laga.

Halfmoon plakat jantan

halfmoon plakat jantan

halfmoon jantan

longtail jantan

twotail jantan (junior)

twotail jantan (junior)

Ikan laga big ear belum ada dalam kolesi ILA. Kami juga sedang mencari spesis ini yang benar benar big ear. Gambar big ear ini sekadar rujukan sahaja.