Monday 14 April 2014

Jenis Jenis Ikan Laga

Salam semua dan bertemu lagi,

Mula mula nak minta maaf sebab lama jugak tak update blog ni, kami masih aktif dalam bidang ikan laga dan mempunyai perancangan yang lebih besar selepas ini. Nanti kami khabarkan bila mendapat kebenaran dari pihak tertentu.
Berbalik kepada topik di atas, pelbagai ikan laga telah mendominasi pasaran hari ini, tetapi beberapa jenis atau spesis tertentu yang menjadi permintaan dan perhatian ramai peminat ikan laga. Di antara jenis yang popular ialah Halfmoon, plakat, twotail, long tail dan big ear. Kebanyakkan penternak atau pembiak ikan laga akan mengahwinkan sesama jenis sahaja contohnya Halfmoon jantan dan halfmoon betina sahaja mengikut permintaan ramai tetapi ada sekumpulan penyelidik akan cuba melakukan cross mating untuk mendapatkan jenis terbaru dan dari sini muncullah spesis baru seperti armadillo dan sebagainya.

Photo photo ini adalah dari koleksi ILA dan tak berapa jelas sangat tetapi boleh lah untuk menjadi rujukan peminat peminat baru ikan laga.

Halfmoon plakat jantan

halfmoon plakat jantan

halfmoon jantan

longtail jantan

twotail jantan (junior)

twotail jantan (junior)

Ikan laga big ear belum ada dalam kolesi ILA. Kami juga sedang mencari spesis ini yang benar benar big ear. Gambar big ear ini sekadar rujukan sahaja.


No comments:

Post a Comment